söndag 7 februari 2010

SketchUp till GCode

I helgen började jag och Torkel bygga en ny fräs från grunden, min förra var mest ett test för att testa konceptet. Det har gått ganska bra men vi är inte riktigt färdiga än, så bilderna får vänta lite.

Medan vi höll på att bygga kom vi fram till att för att lätt kunna bygga en modell och få den utfräst behöver vi få till ett smidigt sätt att gå från t.ex. Google SketchUp till GCode. Jag sökte lite på detta under söndagskvällen men hittade inte bra program, så då fick jag snickra ihop ett eget.

I Google SketchUp gjorde jag denna testmodell:


Med ruby script och Google SketchUp's API kan man för en viss bildpunkt få fran en 3D punkt vilket gör det hela blev ganska enkelt; jag stegar igenom hela min "view" och för varje bildpunkt får jag ut en 3D position . I nuläget kräver det att vyn man skall generera GCode för är sedd ovanifrån:


När jag sedan kör mitt script så genereras en gcode fil som går att läsa in i mitt program jag tidigare skrivit om, det ser då ut såhär:



Det är fortfarande en del finjusteringar kvar, men jag tycker nog att jag lyckats få till ett ganska smidigt sätt att föra över en modell till en 3D fräs.

1 kommentar:

Torkel sa...

Jag väntar med spänning på uppföljningen :)