söndag 31 januari 2010

Program för styrning av fräs

Nu har jag uppdaterat min styrkrets så att den kan hantera g-code, eller åtminstone två av kommandona ("G00" och "G01"). Detta format går nämligen att generera från eagle och man får då koden som styr positionen av fräsen.

För att se vad som kommer att fräsas har jag skrivit ett litet java program som läsen in en sådan här fil innan den skickar ner den till styrkortet. På bilden nedan ser man en skärmdump som visar att jag kan markera vilka kommandon som skall skickas ner till fräsen, och även visar grafiskt vilken del av fräsningen som är markerad (det som visas med blåa linjer).

Tyvärr har jag fortfarande inte fått fast något fäste för fräs ovanför skivorna, men jag har testat med en blyertspenna vilken var väldigt svår att hålla stadigt i. Videon nedan visar körningen av programmet som är markerat ovan.


Inga kommentarer: