tisdag 26 januari 2010

Början till en datorstyrd 3D fräs

Nu när det är kallt ute har jag dragit mig från att åka till admittansen i Ryd för att etsa nya kretskort, därför tyckte jag det vore smart att smidigt kunna fixa dem hemma istället, men helst utan kemikalier. Så jag bestämde mig för att försöka göra en datorstyrd 3D fräs.



Än så länge har jag lyckats koppla ihop bottenplattan som nu kan röra sig i två dimensioner. Det är två spånskivor som topp och botten, och en masonitskiva i mitten för att stabilisera de fyra expansionsbeslagen (från Clas Ohlson) som sitter vinkelräta mellan skivorna. För att flytta skivorna är de fastsatta med muttrar på gängade stänger som är kopplade direkt på varsin stegmotor.



Jag hoppas snart kunna få till z-led också eller åtminstone någon stabil fästanordning över plattan för att fästa en fräs eller liknande så jag kan fräsa mitt första kretskort.


På datorn kör jag ett javaprogram som skickar stykommandon ner till processorn som styr stegmotorerna, än så länge får Javaprogrammet ta hand om rörelser utöver enbart x eller y-led, men jag kommer nog göra så styrkortet även klarar diagonala linjer för att få smidigare rörelser.

1 kommentar:

Torkel sa...

Var på Clas Ohlsson idag. Kom hem med (förutom en trådlös termometer/regnmätare) tre par expansionsbeslag :)