söndag 22 augusti 2010

Min första applet till GNOME Panel

På jobbet förra veckan tyckte jag det skulle vara bra att på ett enkelt sätt få en indikation om t.ex. en kompilering av vårt system hade gått fel. Jag sökte därför efter en applet till GNOME Panel som reagerade på en ändring av en textfil. Som tur är hittade jag ingen så jag fick istället möjlighet att lära mig att skriva en sådan applet. I helgen knåpade jag ihop en första version som nu ligger på google code: https://code.google.com/p/gnome-panel-file-change-notifier/.

När appleten läggs till startas en tråd som med inotify väntar på en ändring av en XML fil . Då filen den ändras (eller appleten startas) plockar den ut information ur den och presenterar i appleten.


Man kan även från filen välja att texten skall blinka vid uppdatering och välja en ikon att visa genom attribut i XML filen.

1 kommentar:

Johan Segertoft sa...

Seems to be ok? Känns lite vagt, är du osäker?